De Wasbar: toonbeeld van hoe fusion-ideeën horeca nieuw leven kunnen inblazen

13 augustus 2013

De faillissementsgolf in ons land houdt aan. De horecasector is daarbij één van de zwaarste slachtoffers. Tegelijk is de Wasbar – het vernieuwende concept waarmee de twee jonge Gentse ondernemers Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde dit voorjaar het programma Topstarter wonnen en dat de afgelopen weken in het nieuws kwam wegens de aankondiging dat er niet meer cash zal kunnen worden betaald – een overdonderend succes. Het unieke en vernieuwende concept zal vanaf 2014 zelfs internationaal worden uitgerold. Dit illustreert volgens mij perfect hoe probleemoplossend “fusion”-denken kan werken.

Topstarter

Hebt u dit voorjaar ook genoten van het televisieprogramma Topstarter? Van de competitie tussen Minne Warmenbol met haar eigenzinnige speelmeubels, Greet Buytaert met haar Moochie frozen yoghourt en Dries en Yuri met hun goednieuwe concept van de Wasbar? Van de manier waarop ze week na week groeiden en hun ondernemersdroom waarmaakten? Uiteindelijk ging de overwinning naar de Gentse jongens van de Wasbar die ondertussen bijna klaar zijn om ook in Antwerpen een vestiging te openen en in 2014 hun concept ook buiten de landsgrenzen gaan uitrollen. Hoe is dat succes te verklaren? Een uniek verhaal, het handig bespelen van de sociale media, de juiste context… het speelt allemaal mee, maar ik ben er ook rotsvast van overtuigd dat de betrokken ondernemers schoolvoorbeelden zijn van de verpersoonlijking van de fusion-insteek, het vermogen om onverwachte elementen met elkaar te verbinden en dat precies dat in hoge mate heeft bijgedragen tot hun succes.

Geen combinaties in het wilde weg

Natuurlijk is fusion meer dan zomaar wat losse ideeën bij elkaar gooien en zien wat ervan komt. Het gaat er zeker niet om in het wilde weg zaken met elkaar te combineren. Dat hadden Dries en Yuri goed begrepen. Ze hadden nagedacht over de mogelijkheden van bepaalde combinaties. Nauwelijks enkele kilometer van hun Wasbar is in Gent immers ook Bar-Bier gevestigd: een kapperszaak waar je ook een pintje kan dringen. Het bewijst dat de ondernemers oog hebben voor traditie. Het onderdeel “wassalon” hebben ze eraan toegevoegd. Erbij vertellend dat ze het beu waren om steeds met hun was naar mama te gaan en dan maar besloten om een concept te bedenken waar het aangenaam is om zelf je was te doen. Het lijkt een idee dat en stoemelings op café is ontstaan. Los van het feit dat zo een mooi verhaal ontstaat is het toch een bewijs dat ze de aandacht voor traditie hebben gecombineerd met verder denken dan gebruikelijk is.

Fusion-denken houdt nooit op

Typerend voor fusion-denken is ook dat het geen eindig proces is, maar permanent blijft voortduren. En ook dat heeft de Wasbar geïllustreerd. Toen Ruth Vanden Berghe, die recent met Butik startte, een webshop voor Scandinavische kledij, hoorde dat de Wasbar tijdelijk zonder kapper zat sprong ze op haar fiets en vroeg ze om de vrije plaats te mogen innemen met een pop-up-store.  Yuri en Dries zagen haar voorstel onmiddellijk zitten en op één à twee dagen tijd was het allemaal geregeld.

Wat op kleine schaal kan, kan ook op grote schaal

De Wasbar is voor mij een perfecte illustratie van wat ik in mijn boek aangeef. In de horecawereld die klem lijkt te zitten, slaagden twee jongens erin om met een sterke marketingvisie, maar ook dankzij een typische manier van fusion-denken een sector weer hoop te geven. Ik ben ervan overtuigd dat wat op die manier op kleine schaal kan, ook op grote schaal kan.