Fusion way à la Heineken: bier of frisdrank ?!

20 augustus 2013

Ook Heineken gaat bier met limoen mengen

In navolging van de concurrenten stapt nu ook Heineken in het bootje van de radler dranken. De bierfabrikant brengt een mengeling van bier en limoen op de markt. Dat meldt financieel persagentschap Bloomberg op zijn website. Heineken anticipeert op een krimpende biermarkt en hoopt met innovatie de cijfers op te krikken.

Een radler is een drankje dat voor de helft uit bier en voor de helft uit een limonade bestaat. Het bedrijf zet hoog in op het drankje, dat meteen in 23 landen zal verschijnen. Het is de grootste productintroductie van het bedrijf.

De bierfabrikant zoekt een uitweg uit de dalende West-Europese biermarkt. “Bier moet de duimen leggen tegen andere dranken”, zegt Ian Shackleton, een analist uit Londen. ”Het is nu eenmaal niet gemakkelijk om innovatief te zijn met pils.”

In de voetsporen van de concurrentie

Met dit nieuwe product mikt het bedrijf op vrouwen en jonge mannen met een voorkeur voor wijn of sterke dranken. Francois-Xavier Mahot, directeur innovatie bij Heineken, zegt dat het drankje vrouwen aanspreekt door de zoetere smaak. “Vrouwen zijn de heilige graal voor brouwers”, liet hij optekenen.

De brouwer uit Amsterdam treedt met de radler in de voetsporen van marktleider AB InBev. AB InBev bracht een succesvolle versie van Bud Light en Jupiler Force met limoen. Ook concurrenten Carlsberg en SABMiller zetten in op de combinatie van bier met limoen.

AP

Bovendien heeft Heineken met Desperados, een mix van tequila en bier, ook in eigen rangen een biervariant die het erg goed doet. Desperados zag haar volume met 15 procent stijgen, Heineken liet slechts een groei van 5 procent optekenen. Maes, dat sinds 2008 behoort tot de Heineken-familie, bracht ook een radler-versie uit. De Nederlandse bierbrouwer heeft dus voldoende ervaring in huis. De productlancering kadert in de strategie van de bierbrouwer om 6 procent van de verkoop uit nieuwe producten te laten komen. Vorig jaar bedroeg die verkoop 5,3 procent, goed voor 1 miljard euro.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/130820_Heineken_radler