Leiderschap volgens The Fusion Way: beheersen van verschillende skills

15 augustus 2013

Werknemer verwacht steeds meer van leidinggevende

Een peoplemanager, een echte vakmanager of een taakgerichte manager. Werknemers verwachten vandaag dat hun leidinggevende al deze rollen beheerst.

Vroeger bleek een bepaald type manager geschikt om leiding te geven. Tegenwoordig verlangen medewerker steeds meer van hun manager. Dat blijkt uit onderzoek van Tempo-Team bij ruim 1.500 Nederlandse werknemers. “In ons onderzoek geven werknemers aan dat ze vooral waarde hechten aan leidinggevenden die verschillende skills beheersen en ze op de juiste momenten weten toe te passen”, aldus Tempo-Team woordvoerder Harald Zandvliet.

De studie biedt een inzicht in de eisen die werknemers stellen aan hun leidinggevenden. Zo blijkt ‘duidelijk communiceren’ een eigenschap die bijna de helft van de ondervraagde werknemers van zijn manager verlangt. Ook ‘toegankelijkheid’ (42 procent) en ‘eerlijkheid’ (39 procent) scoren hoog. ‘Empathie’ en ‘een hand op de schouder’ behalen aanzienlijk lagere scores.

Duidelijkheid & eerlijk verhaal

“Werknemers laten in het onderzoek duidelijk zien dat ze niet zitten te wachten op alleen een hand op de schouder. Ze willen vooral duidelijkheid en een eerlijk verhaal. Dat betekent dat je als manager oprecht en volledig moet communiceren, in plaats van alleen maar te vragen hoe het met iemand gaat. Hoe goed ook bedoeld, het is onvoldoende om werknemers betrokken te houden.”

(nm) – Bron: Managersonline.nl 

http://www.jobat.be/nl/artikels/werknemer-verwacht-steeds-meer-van-leidinggevende/?utm_source=jobat&utm_medium=content&utm_term=daily&utm_content=link&utm_campaign=newsletter